• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Moet Ik Naar De Dokter

Het hulpmiddel met antwoord op de vraag of u naar de dokter moet

  • nl
    • en
    • ar
    • de
    • pl
    • tr
    • ru
    • ua
  • Gezondheidsklachten
  • Patiënt
    • Digitale Corona zelftest
    • Vind mijn Huisartsenpost
  • Zorgverlener
    • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
    • Informatie voor Huisartsen
    • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
    • Promotiemateriaal
    • Werken met de widget
  • Over ons
    • Vacatures
    • Nieuws
    • Contact
    • Wetenschappelijke validatie
  • nl
    • en
    • ar
    • de
    • pl
    • tr
    • ru
    • ua

Digitale zelftriage op de huisartsenpost: Eerste meting van het gebruik, de effecten en kosten van de app “Moet ik naar de dokter?”

Auteurs: Smits M, Giesen P

Achtergrond

“Moet ik naar de dokter?” (MINDD) is een zelftriage instrument waarmee mensen kunnen beoordelen of en wanneer het nodig is om contact op te nemen met de huisarts(enpost). Een doel van MINDD is het stimuleren van zelfzorg en het verminderen van medisch onnodige zorgconsumptie. Op dit moment biedt meer dan de helft van alle huisartsenposten in Nederland op hun website digitale zelftriage met MINDD aan.

Doel

Meer inzicht verkrijgen in het gebruik en de effecten van digitale zelftriage met MINDD op de huisartsenpost.

Methode

Quasi-experimenteel onderzoek op 11 huisartsenposten in Nederland. Hierbij werd gedurende zes weken een blockdesign toegepast, waarbij MINDD afwisselend een week wel werd aangeboden op de website van de huisartsenpost (interventiegroep) en een week niet werd aangeboden (controlegroep). De onderzoekspopulatie bestond uit patiënten die contact opnamen met een van de deelnemende huisartsenposten en/of gebruik maakten van MINDD op de website van de betreffende huisartsenpost.

Er werd voor het onderzoek gebruik gemaakt van anonieme data uit het MINDD-logsysteem en het patiëntenregistratiesysteem van de huisartsenposten (HIS). Met beschrijvende analyses werd bij de interventiegroep in kaart gebracht wat de frequentie was van het gebruik van digitale zelftriage en wat de kenmerken van de gebruikers waren. Hiernaast werden de aantallen telefonische consulten, fysieke consulten en visites van de interventieperiode vergeleken met de controleperiode.

Er werden meervoudige lineaire regressieanalyses uitgevoerd om te onderzoeken hoe lang de telefonische triage gemiddeld duurde wanneer er wel of geen digitale zelftriage aan vooraf was gegaan. Bij de groep patiënten die na zelftriage contact opnamen met de huisartsenpost werd onderzocht hoe vaak het zelftriage advies overeenkwam met de hulpinzet door de triagist. In een meervoudige logistische regressieanalyse werd onderzocht wat de kenmerken waren van patiënten met een fout positief en fout negatief advies.

Resultaten

Er werden in totaal 7.963 zelftriages uitgevoerd door 6.349 unieke gebruikers. Het aantal  zelftriagegebruikers was 2,4 per 100 inwoners per jaar binnen het totale verzorgingsgebied van de  deelnemende huisartsenposten. Dit aantal varieerde aanzienlijk tussen de huisartsenposten (0,6 tot  5,6). MINDD werd gebruikt voor patiënten van alle leeftijden, iets vaker door vrouwen en vooral  buiten kantoortijden. De meest voorkomende klachten waren allergische reactie/insectensteek,  6 buikpijn en hoesten. Bij 79% van de zelftriages werd geadviseerd om te bellen naar de  huisarts(enpost) of 112. Bij 19% van de zelftriages nam de patiënt contact op met de huisartsenpost.  Als het zelftriage-advies was om níet te bellen, volgde de patiënt dit advies in 92% van de gevallen  ook daadwerkelijk op. De duur van de zelftriage was gemiddeld 50 seconden. De tijd tussen de  zelftriage en het contact met de huisartsenpost (inclusief telefonische wachtrijtijd) was gemiddeld 25  minuten. Er was geen verschil in het totaal aantal contacten op de huisartsenposten in de weken met en  zonder MINDD. Maar bij de huisartsenposten waar MINDD het meest werd gebruikt was er wel een  afname van (voornamelijk telefonische) contacten waar te nemen. Het maakte voor de duur van de telefonische triage niet uit of de patiënt vooraf online zelftriage had gedaan of niet.  Bij de patiënten die na de zelftriage contact opnamen met de huisartsenpost was 46% van de  zelftriage-adviezen fout positief en 3% fout negatief. De kans op een foutpositieve uitslag van de  zelftriage was groter bij de zelftriageklachten hoofdpijn, letsel/ongeval voeten, huidklachten, allergische reactie/insectensteek en rugpijn. Bij kortademigheid en pijn op de borst was er juist een  lagere op een foutpositieve uitslag. In de nacht was de kans op een fout positieve uitslag groter dan (in het weekend) overdag. Er waren geen kenmerken voorspellend voor een fout negatief advies.

Conclusie

Met het onderzoek is goed inzicht verkregen in het profiel van de zelftriagegebruiker. De patiënt nam bij 19% van de zelftriages contact op met de huisartsenpost. Als het advies van de zelftriage was om níet te bellen, volgde de patiënt dit in 92% van de gevallen op. Dit zou kunnen betekenen dat een groep patiënten die anders naar de huisartsenpost zou hebben gebeld, dit door MINDD niet meer doet.

Er is op dit moment nog geen effect te zien van MINDD op het totaal aantal contacten en de kosten op de huisartsenposten, noch op de duur van de telefonische triage. Het is wel mogelijk om met het zelftriage instrument het aantal contacten en de kosten te verminderen, want op de huisartsenposten waar MINDD het meest werd gebruikt, was wel een afname te zien. Ook de duur van de telefonische triage zal naar verwachting afnemen, als de triagist inzicht krijgt in de vooraf uitgevoerde zelftriage, zoals sinds kort het geval is op een aantal huisartsenposten. Herhaling van het onderzoek in andere periodes van het jaar wordt aanbevolen, met daarbij een follow-up van de acties die de patiënt na de zelftriage heeft ondernomen, zodat de sensitiviteit en specificiteit van MINDD bepaald kunnen worden.

Footer

Top 5 klachten

  • Buikpijn
  • Keelpijn
  • Koorts
  • Insectenbeet

Voor de zorgverlener

  • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
  • Waarom deze oplossing?
  • Verdubbel het gebruik van Digitale Zelftriage
  • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
  • Hoe het werkt
  • Aanvraag Moet Ik Naar De Dokter? API-key

Over ons

  • Wie is Moet ik naar de dokter?
  • Het verhaal van Moet ik naar de dokter?
  • Wetenschappelijke validatie

Contact

Prins Willem-Alexanderlaan 705
7311 ST Apeldoorn

  • Cookieverklaring
  • Privacyverklaring
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Responsible disclosure
  • Sitemap
  • Toegankelijkheid

© Copyright 2023 - Moet Ik Naar De Dokter

Moet ik naar de dokter? maakt gebruik van cookies
Om gebruik te kunnen maken van 'Moet ik naar de dokter?' worden cookies gebruikt. Hierdoor kunnen wij onze dienstverlening verbeteren en u in de toekomst beter tot dienst zijn. Als u de cookies afwijst kan dat het gebruik van onze website negatief beïnvloeden.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk instellingen
{title} {title} {title}