• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Moet Ik Naar De Dokter

Het hulpmiddel met antwoord op de vraag of u naar de dokter moet

  • Corona Zelftest
  • Patiënt
    • Gezondheidsklachten
    • Vind mijn Huisartsenpost
  • Zorgverlener
    • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
    • Promotiemateriaal
    • Werken met de widget
  • Over ons
    • Nieuws
    • Contact
    • Wetenschappelijke validatie
  • Moet ik naar de dokter?
  • Should I see a doctor?
  • Muss ich zum Arzt gehen?
  • Czy muszę iść do lekarza?
  • Doktora gitmeli miyim?
  • هل يجب أن أزور الطبيب؟

Drukte op de HAP door ouders met jonge kinderen

Auteur: Keizer et al 

Inleiding

Ouders met kinderen tussen 0 en 4 jaar doen relatief vaak een beroep op de huisartsenpost (HAP), en niet altijd met medisch noodzakelijke klachten. Wij onderzochten een aantal strategieën om hun zorgkeuze zo te beïnvloeden dat de werkdruk en de kosten op de HAP niet te hoog worden.

Methode

In de periode 2013-2015 stuurden we in vier Oost-Nederlandse huisartsenpraktijken vragenlijsten naar alle daar ingeschreven gezinnen met kinderen tussen 0 en 4 jaar (n = 797). We beschreven vier schriftelijke casussen – twee urgente en twee niet-urgente – in willekeurige combinatie met vier ‘vraagbeheersingsstrategieën’: een afspraak met de eigen huisarts de volgende ochtend, een eigen bijdrage, online advies, en inzicht in de kosten. Elk gezin ontving een vragenlijst met drie casussen die een strategie bevatten en één referentiecasus zonder strategie. Met logistische regressieanalyse testten we in hoeverre de toegevoegde strategieën de keuzes van de respondenten beïnvloedden.

Resultaten

We ontvingen 377 vragenlijsten retour (respons 47,3%). ‘Online advies’ leidde zowel bij de niet-urgente (OR 0,26; 95%-BI 0,11 tot 0,58) als bij de urgente casussen (OR 0,16; 95%-BI 0,08 tot 0,32) tot een adequatere zorgkeuze. Ook ‘inzicht in de kosten’ (OR 0,59; 95%-BI 0,38 tot 0,92) en ‘afspraak de volgende ochtend’ (OR 0,57; 95%-BI 0,34 tot 0,97) verbeterden de zorgkeuze, maar alleen bij urgente casussen. ‘Eigen bijdrage’ had geen invloed op de zorgkeuze.

Conclusie

Online advies kan in potentie het onnodig gebruik van huisartsenzorg buiten kantoortijd verminderen en een adequate zorgkeuze in urgente situaties juist bevorderen. Het gebruik van gevalideerde online tools zou gestimuleerd moeten worden.

Referenties: https://www.henw.org/artikelen/drukte-op-de-hap-door-ouders-met-jonge-kinderen#:~:text=Ouders%20met%20kinderen%20tussen%200,HAP%20niet%20te%20hoog%20worden.

Primaire Sidebar

Gerelateerde onderzoeken:

  • Effectmeting ‘Moet ik naar de dokter?’
  • Digitale zelftriage op de huisartsenpost
  • The impact of demand management strategies on parents
  • Drukte op de HAP door ouders met jonge kinderen
  • Rapportage kwaliteit van COVID-19 gerelateerde eHealth toepassingen
  • Self-triage for acute primary care via a smartphone application.
  • Toetsrapport van de app “Moet ik naar de dokter?”
  • App “Moet ik naar de dokter?” Onderzoek naar de inhoudsvaliditeit.

Footer

Voor de patiënt

  • Coronatest
  • Veelgestelde vragen
  • Download onze gratis app
  • Gezondheidsklachten

Top 5 klachten

  • Buikpijn
  • Keelpijn
  • Blaasontsteking
  • Koorts
  • Insectenbeet

Voor de zorgverlener

  • Nieuws
  • Hoe het werkt
  • Waarom deze oplossing?
  • Verdubbel het gebruik van Digitale Zelftriage

Over ons

  • Wie is Moet ik naar de dokter?
  • Het verhaal van Moet ik naar de dokter?
  • Wetenschappelijke validatie

Contact

Prins Willem-Alexanderlaan 705
7311 ST Apeldoorn

Trotse gebruikers

  • Privacy & Cookies
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Algemene voorwaarden
  • Responsible disclosure

© Copyright 2022 - Moet Ik Naar De Dokter

Wij en derden gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed werkt. Door op ‘accepteren’ te klikken, accepteert u dat wij daarnaast analytische cookies gebruiken om te meten hoe de website door u wordt gebruikt, zodat wij de website vervolgens kunnen verbeteren.AccepteerWeiger cookiesMeer lezen