• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Moet Ik Naar De Dokter

Het hulpmiddel met antwoord op de vraag of u naar de dokter moet

  • nl
    • en
    • ar
    • de
    • pl
    • tr
    • ru
    • ua
  • Gezondheidsklachten
  • Patiënt
    • Digitale Corona zelftest
    • Vind mijn Huisartsenpost
  • Zorgverlener
    • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
    • Informatie voor Huisartsen
    • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
    • Promotiemateriaal
    • Werken met de widget
  • Over ons
    • Nieuws
    • Contact
    • Wetenschappelijke validatie
  • nl
    • en
    • ar
    • de
    • pl
    • tr
    • ru
    • ua

Hoesten

Terug naar overzicht

Hoesten is een normale reactie van uw lichaam als er slijm, stof of iets anders in uw luchtwegen vastzit. Doordat er iets in uw luchtwegen vastzit, raakt het slijmvlies in uw longen, luchtpijp en/of keel geïrriteerd. Door te hoesten, worden het slijm, de stofjes of het voorwerp in uw luchtwegen verwijderd. De ernst van de hoest wordt bepaald door de oorzaak. Zo kan hoest een teken zijn van:

  • Een verkoudheid.
  • Een longontsteking.
  • Astma.
  • Stoflongen.
  • Een kaakholteontsteking.
  • Een allergie.
  • COPD.
  • Longkanker.
  • Verstikking.
Overzicht gezondheidsklachten

De klachten zijn per soort en per oorzaak verschillend. De soorten hoest die het meest voorkomen, zijn:

  • De normale hoest. Het slijmvlies in uw luchtwegen is geïrriteerd, waardoor er meer slijm geproduceerd wordt. U hoest het slijm op om uw luchtwegen schoon te maken.
  • De kriebelhoest of droge hoest. Uw bovenste luchtwegen zijn geïrriteerd geraakt door een virus of door prikkelende stoffen. Anders dan bij een normale hoest, hoest u geen slijm op. U hoest vaak, lang en krijgt de kriebel moeilijk weg. Hierdoor raken uw luchtwegen nog meer geïrriteerd en voelen uw keel en longen pijnlijk en schraal aan.
  • De vastzittende hoest. Het slijmvlies in uw longen is ontstoken geraakt door een infectie, een allergische reactie of door schadelijke stoffen. Hierdoor produceert het dik slijm dat vast gaat zitten in uw longen en moeilijk op te hoesten is. U hoest diep en vaak waardoor u het benauwd krijgt. De benauwdheid gaat na het hoesten weg.

Bij hoest door een verkoudheid kunt u ook last hebben van:

  • Niezen.
  • Een verstopte neus of loopneus.
  • Hoofdpijn.
  • Pijn op de borst.
  • Keelpijn.
Overzicht gezondheidsklachten

Bij hoesten kunt u de volgende dingen zelf doen om de klachten te verminderen:

  • Zorg dat de lucht, in de ruimte waar u bent, schoon is. Ga niet naar ruimtes waar gerookt wordt of waar te weinig frisse lucht is.
  • Schraap uw keel niet of nauwelijks. Het schrapen van de keel kan uw keel juist irriteren. Hierdoor kunt u weer gaan hoesten en dan blijft u er last van houden.
  • Stoom om het vastzittend slijm los te krijgen. Doe dit boven een pan met heet water en doe dit zorgvuldig zodat u zich niet verbrandt. U hoeft niets in het water te doen. Menthol kan bij vastzittend slijm voor meer irritatie van het slijmvlies zorgen.
  • Drink iets warms om het vastzittend slijm los te krijgen (Dit kan soms helpen).
  • Drink bij een pijnlijke keel iets kouds.
  • Slik een eetlepel honing door om uw geïrriteerde keel te verminderen. Dit kan ook helpen bij een kriebelhoest. Let op: geef geen honing aan kinderen die jonger zijn dan 1 jaar.
  • Zuig op een dropje om uw geïrriteerde keel te verminderen. Dit kan ook helpen bij een kriebelhoest.
  • Spuit zoutoplossing in uw neus als deze verstopt zit. Dit houdt de neus open en zorgt ervoor dat er minder slijm in uw keel komt.
  • Gebruik geen hoestdrank. Deze dranken lossen het slijm niet op en helpen ook niet om sneller van de hoest af te komen.
Overzicht gezondheidsklachten

Meestal hoeft u bij hoest geen contact op te nemen met uw huisarts en gaat het binnen twee à drie weken over. Soms is het wel nodig dat uw hoest verder onderzocht wordt. Zo raden wij u aan om direct langs uw huisarts te gaan als:

  • U bloed ophoest.
  • U benauwd bent zonder dat u iets doet of gedaan heeft.
  • U een piepend geluid maakt als u ademt.
  • U suf bent, koorts heeft en snel en onrustig ademhaalt.

Bij de volgende situaties moet u een afspraak maken met uw huisarts of om advies vragen. Als:

  • U pijn heeft op uw borstkas.
  • U vier of meerdere dagen koorts heeft (Uw temperatuur is hoger dan 38 °C).
  • U na een paar dagen nog een keer koorts krijgt.
  • U 75 jaar of ouder bent.
  • U een verminderde weerstand heeft. (Dit kan bijvoorbeeld door medicatie of chemotherapie komen).
  • U langer dan 3 weken hoest.
  • U vaker en langdurig hoest.
  • U vermoedt dat u corona heeft. Kijk voor meer advies bij corona. In dit geval gaat u niet naar uw huisarts, maar belt u eerst voor advies. Volg daarna het advies op.
Overzicht gezondheidsklachten

Primaire sidebar

Meteen weten of u met hoesten naar de dokter moet?

Doorloop hier de vragen, wij voorzien u dan direct van advies.

Start

Download onze gratis app

Button naar Google Play Store Button naar App Store

Footer

Top 5 klachten

  • Buikpijn
  • Keelpijn
  • Koorts
  • Insectenbeet

Voor de zorgverlener

  • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
  • Waarom deze oplossing?
  • Verdubbel het gebruik van Digitale Zelftriage
  • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
  • Hoe het werkt
  • Aanvraag Moet Ik Naar De Dokter? API-key

Over ons

  • Wie is Moet ik naar de dokter?
  • Het verhaal van Moet ik naar de dokter?
  • Wetenschappelijke validatie

Contact

Prins Willem-Alexanderlaan 705
7311 ST Apeldoorn

  • Cookieverklaring
  • Privacyverklaring
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Responsible disclosure
  • Sitemap
  • Toegankelijkheid

© Copyright 2023 - Moet Ik Naar De Dokter

Moet ik naar de dokter? maakt gebruik van cookies
Om gebruik te kunnen maken van 'Moet ik naar de dokter?' worden cookies gebruikt. Hierdoor kunnen wij onze dienstverlening verbeteren en u in de toekomst beter tot dienst zijn. Als u de cookies afwijst kan dat het gebruik van onze website negatief beïnvloeden.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk instellingen
{title} {title} {title}