• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Moet Ik Naar De Dokter

Het hulpmiddel met antwoord op de vraag of u naar de dokter moet

  • nl
    • en
    • ar
    • de
    • pl
    • tr
    • ru
    • ua
  • Gezondheidsklachten
  • Patiënt
    • Digitale Corona zelftest
    • Vind mijn Huisartsenpost
  • Zorgverlener
    • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
    • Informatie voor Huisartsen
    • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
    • Promotiemateriaal
    • Werken met de widget
  • Over ons
    • Nieuws
    • Contact
    • Wetenschappelijke validatie
  • nl
    • en
    • ar
    • de
    • pl
    • tr
    • ru
    • ua

Oorontsteking

Terug naar overzicht

Een oorontsteking is een plotselinge ontsteking van het middenoor. De oorzaak van deze ontsteking is vaak een verstopping van de buis van Eustachius. Deze verbindt de middenoorholte met de keel-neusholte. De verstopping is vaak het gevolg van een infectie met een bacterie of virus die via de neus of mond het lichaam binnenkomt. De meeste oorontstekingen gaan vanzelf over, maar dit is niet bij alle mensen zo. Sommige mensen hebben een oorontsteking die telkens terugkomt.

Bij een normale oorontsteking, ook wel otitis media genoemd, ontsteekt het middenoor en loopt deze vol met vocht. Als de oorontsteking overgaat, loopt het vocht er weer uit. Bij een chronische oorontsteking gaat de ophoping van vocht in het middenoor niet vanzelf weg.

Jonge kinderen hebben een groter risico op oorontsteking aangezien hun keel en oren nog niet helemaal ontwikkeld zijn. Ook lopen ze meer risico als ze met veel kinderen in aanraking komen op bijvoorbeeld het kinderdagverblijf.

Overzicht gezondheidsklachten

Volwassenen met een oorontsteking ervaren vaak klachten zoals:

  • Oorpijn.
  • Gehoorproblemen.
  • Koorts.
  • Vocht uit het oor.
  • Misselijkheid.
  • Een vol of drukkend gevoel bij het oor.
  • Evenwichtsstoornis.
  • Overgeven.
  • Duizeligheid.

Baby’s en peuters met een oorontsteking ervaren klachten zoals:

  • Trekken of krabben aan het oor.
  • Gehoorproblemen.
  • Vocht uit het oor.
  • Overgeven.
  • Koorts.
  • Prikkelbaarheid.

De klachten van een oorontsteking verdwijnen meestal vanzelf na twee tot drie dagen.

Overzicht gezondheidsklachten

Om een oorontsteking te kunnen voorkomen, kunt u een aantal dingen doen:

  • Vermijd producten die uw oor kunnen irriteren.
  • Gebruik oordopjes als u gaat zwemmen.
  • Vermijd water en zeep in het oor. Als er dan toch zeep in uw oor zit, spoel dit dan goed uit.
  • Gebruik geen wattenstaafjes. De gehoorgang reinigt zichzelf en wattenstaafjes duwen oorsmeer verder de gehoorgang in.

Als u een oorontsteking heeft, kunt u een aantal adviezen opvolgen:

  • U kunt een recept aanvragen bij de apotheek voor speciale oordruppels. Deze helpen bij de ontsteking omdat ze een zuur en corticosteroïden bevatten. Deze druppels brengt u drie keer per dag aan in uw oor.
  • Als u veel last heeft van oorpijn kunt u paracetamol gebruiken. Als u merkt dat de paracetamol onvoldoende werkt, kunt u een ontstekingsremmer gebruiken zoals ibuprofen of naproxen. Lees voor u dit doet eerst de bijsluiter.
  • Bij het slapen kunt u een extra kussen onder uw hoofd leggen. Dit zorgt ervoor dat de druk op het trommelvlies afneemt, waardoor u misschien een betere nachtrust krijgt.
  • Stop geen watten in uw oor als er vocht uit uw oor komt. Dit verstopt de gehoorgang en zorgt ervoor dat de bacteriën beter kunnen groeien.
  • Houd het oor droog als u gaat douchen of een bad neemt.
  • Gebruik een washandje om het vocht uit het oor schoon te maken. Maak geen gebruik van wattenstaafjes, deze duwen het oorsmeer alleen maar dieper in de gehoorgang.
Overzicht gezondheidsklachten

Maak een afspraak bij uw audicien wanneer u een gehoorapparaat heeft en vaak klachten aan uw oor heeft.

Neem contact op met uw huisarts als:

  • U al een week druppelt met oordruppels en de klachten nog niet verdwenen zijn.
  • U zich ziek voelt door de oorontsteking en koorts heeft.
  • Uw klachten terugkeren.
  • Uw oorpijn heftig is.
  • Uw oorpijn al langer dan twee weken duurt.
  • Uw kind ontroostbaar is door de oorpijn.
  • Uw kind oorpijn en hoge koorts heeft.
  • Uw kind al langer dan twee weken vocht uit het oor heeft lopen.
Overzicht gezondheidsklachten

Primaire sidebar

Meteen weten of u met oorontsteking naar de dokter moet?

Doorloop hier de vragen, wij voorzien u dan direct van advies.

Start

Download onze gratis app

Button naar Google Play Store Button naar App Store

Footer

Top 5 klachten

  • Buikpijn
  • Keelpijn
  • Koorts
  • Insectenbeet

Voor de zorgverlener

  • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
  • Waarom deze oplossing?
  • Verdubbel het gebruik van Digitale Zelftriage
  • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
  • Hoe het werkt
  • Aanvraag Moet Ik Naar De Dokter? API-key

Over ons

  • Wie is Moet ik naar de dokter?
  • Het verhaal van Moet ik naar de dokter?
  • Wetenschappelijke validatie

Contact

Prins Willem-Alexanderlaan 705
7311 ST Apeldoorn

  • Cookieverklaring
  • Privacyverklaring
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Responsible disclosure
  • Sitemap
  • Toegankelijkheid

© Copyright 2023 - Moet Ik Naar De Dokter

Moet ik naar de dokter? maakt gebruik van cookies
Om gebruik te kunnen maken van 'Moet ik naar de dokter?' worden cookies gebruikt. Hierdoor kunnen wij onze dienstverlening verbeteren en u in de toekomst beter tot dienst zijn. Als u de cookies afwijst kan dat het gebruik van onze website negatief beïnvloeden.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk instellingen
{title} {title} {title}