Stichting Georganiseerde eerstelijnszorg Zoetermeer (SGZ) is als eerste gestart met een triagezuil van Zorgstand. Bij binnenkomst wordt gevraagd of er al telefonisch contact is geweest. Diegene die geen contact hebben gehad kunnen een digitale zelftriage op de triagezuil doorlopen van Moet ik naar de dokter?. Hier wordt dan de urgentie vastgesteld en krijgt direct de huisartsenpost alle informatie over de patiënt.
Hiermee hopen we de zelfverwijzers in de zorg te voorzien van informatie en worden de urgentere gevallen eerder geholpen.
De triagezuil is meertalig en verwelkomt de patiënt bij binnenkomst op een prettige wijze. Daarnaast wijst de zuil ook op het feit dat behandeling/ hulp op volgorde van urgentie geldt, men legitimatie bij de hand moet houden en bij het volgende bezoek zelftriage via de website van de huisartsenpost vooraf wordt aangeraden. Naast zelftriage kan via de zuil ook tevredenheid worden getoetst aan de hand van een (korte) enquête. Alle toepassingen kunnen eenvoudig worden geïntegreerd binnen de gewenste werkwijze van een huisartsenpost.
