• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Moet Ik Naar De Dokter

Het hulpmiddel met antwoord op de vraag of u naar de dokter moet

  • Gezondheidsklachten
  • Patiënt
    • Digitale Corona zelftest
    • Vind mijn Huisartsenpost
  • Zorgverlener
    • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
    • Informatie voor Huisartsen
    • Promotiemateriaal
    • Werken met de widget
  • Over ons
    • Nieuws
    • Pers
    • Vacatures
    • Team
    • Contact
    • Wetenschappelijke validatie

Bellen met de huisartsenpost? De post roept op om eerst te denken of het écht nodig is

Naar de huisartsenpost met een kind dat oorpijn heeft? Of met een verstuikte enkel? Liever niet als het aan de huisartsenpost zelf ligt. De Zeeuwse huisartsencoöperatie begint vandaag met een campagne om het aantal onnodige telefoontjes terug te dringen.

Want bijna tachtig procent van de telefoontjes naar de huisartsenpost gaat over situaties die niet spoedeisend zijn volgens Nicole le Duc, manager van de huisartsenposten in Middelburg, Goes en Zierikzee. “En áchter die telefoontjes kunnen mensen zitten die wel echt met spoed naar een dokter moeten.” De gesprekken tussen de bellers en de triagisten, die beoordelen welke zorg iemand nodig heeft, kunnen enkele minuten duren. De wachtrij loopt dus snel op.

De huisartsenpost in Middelburg

Huisartsenspoedpost

De mensen die onnodig bellen, doen dat niet altijd met opzet. “Misschien zijn we te laagdrempelig”, zegt Le Duc. “Dat is de reden dat we onze naam veranderen van huisartsenpost naar huisartenspoedpost. Soms denken mensen dat de dokters hier toch zitten en dat het dus niet uitmaakt of ze langskomen.” Maar de artsen werken in een strak schema, ze hebben eigenlijk alleen maar tijd voor de echte spoedgevallen.

Maar er zijn ook mensen die vinden dat ze recht hebben op snelle hulp. “Dat komt misschien doordat alles in de maatschappij sneller gaat. We kunnen ook boodschappen bestellen die even later worden bezorgd.” Maar met heel veel medische klachten kunnen mensen best wachten tot de eigen huisarts weer aan het werk is. “We moeten duidelijker maken aan de mensen waarvoor een huisartsenspoedpost bedoeld is “, zegt Le Duc.

Zelf onderzoek

Het advies is om bij twijfel eerst zelf wat onderzoek te doen. Op de website van de huisartsenpost staat een link naar moetiknaardedokter.nl, een website die snel een aantal vragen voorlegt en dan advies geeft. Als de triagist bij de huisartsenspoedpost de patiënt uiteindelijk niet accepteert, geeft die altijd advies voor het geval de klachten ernstiger worden.

Het aantal telefoontjes naar de huisartsenspoedpost stijgt jaarlijks. Op dit moment zijn het er ruim 65.000 per jaar. Het probleem wordt de komende jaren nijpender omdat tegelijk met die groei het aantal huisartsen daalt. De vraag wordt dus groter, terwijl het aanbod kleiner wordt. “Dat is echt een groot probleem waar we een oplossing voor moeten vinden.”


Dit is een nieuwsbericht van Omroep Zeeland

Primaire sidebar

Meteen weten of u naar de dokter moet?

Doorloop hier de vragen, wij voorzien u dan direct van advies.

Start

Download onze gratis app

Button naar Google Play Store Button naar App Store

Footer

Top 5 klachten

  • Buikpijn
  • Keelpijn
  • Insectenbeet
  • Pijn op de borst
  • Opgezette (ontstoken) lymfeklieren

Voor de zorgverlener

  • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
  • Waarom deze oplossing?
  • Verdubbel het gebruik van Digitale Zelftriage
  • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
  • Hoe het werkt
  • Aanvraag Moet Ik Naar De Dokter? API-key

Over ons

  • Wie is Moet ik naar de dokter?
  • Het verhaal van Moet ik naar de dokter?
  • Wetenschappelijke validatie

Contact

Prins Willem-Alexanderlaan 705
7311 ST Apeldoorn

Volg je ons al?

  • Cookieverklaring
  • Privacyverklaring
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Responsible disclosure
  • Sitemap
  • Toegankelijkheid

© Copyright 2023 - Moet Ik Naar De Dokter

Moet ik naar de dokter? maakt gebruik van cookies
Om gebruik te kunnen maken van 'Moet ik naar de dokter?' worden cookies gebruikt. Hierdoor kunnen wij onze dienstverlening verbeteren en u in de toekomst beter tot dienst zijn. Als u de cookies afwijst kan dat het gebruik van onze website negatief beïnvloeden.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk instellingen
{title} {title} {title}