• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Moet Ik Naar De Dokter

Het hulpmiddel met antwoord op de vraag of u naar de dokter moet

  • Gezondheidsklachten
  • Patiënt
    • Digitale Corona zelftest
    • Vind mijn Huisartsenpost
  • Zorgverlener
    • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
    • Informatie voor Huisartsen
    • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
    • Promotiemateriaal
    • Werken met de widget
  • Over ons
    • Nieuws
    • Vacatures
    • Contact
    • Wetenschappelijke validatie

Huisartsenposten kunnen vele telefoontjes niet meer aan: ‘Bel alleen bij echte spoed’

Nieuwegein – Zit je met een zorgvraag en is je huisarts gesloten? Denk dan even goed na hoe urgent het probleem is voordat je de huisartsenpost belt. Die oproep doen spoedposten in de regio Utrecht. “Bel alleen bij echte spoed”, zegt medisch directeur bij de Huisartsenpost Nieuwegein Pim Achterberg.

De huisartsenposten kunnen de vele telefoontjes namelijk niet meer aan. Hieraan liggen meerdere factoren ten grondslag. “De basisproblematiek is toch wel het feit dat we te weinig triagisten, telefonisten en assistenten kunnen vinden”, legt Achterberg uit. “Daardoor is de instroom aan telefoontjes te hoog voor wat wij kunnen verwerken.”

Schil aan reserves

“Daarnaast is het nu natuurlijk zomervakantie en wil ook ons personeel er even tussenuit kunnen”, vult hij aan. Daardoor wordt de schil aan reserves kleiner. “En daar bovenop hebben we de afgelopen weken natuurlijk ook te maken gehad met een flinke coronagolf, met ook bij ons besmettingen. Die drie factoren samen zorgen ervoor dat wij ruim onder onze minimale bezetting uitkomen.”

En dat is problematisch, want daardoor worden de wachttijden langer. Aan de telefoon, maar vaak ook in de wachtkamer. Tot gevaarlijke situaties leidt dit voorlopig nog niet, vertelt Achterberg. “Het lukt gelukkig nog wel om de spoedzaken op tijd af te handelen. Maar het wordt wel steeds lastiger om de minder noodzakelijke zorg te verlenen.”

Even goed nadenken

Maar wanneer moet je nu wel bellen? En wanneer niet? Dat hangt van de situatie af, volgens Achterberg. Een sluitend antwoord heeft hij dan ook niet. “Ik denk dat het heel belangrijk is dat mensen voordat ze het nummer van de huisartsenpost intoetsen op hun telefoon, even goed nadenken of deze zorgvraag niet ook gewoon kan wachten tot de huisarts terug is”, stelt hij.

In sommige gevallen is dat echter lastig, weet ook Achterberg. “In dat geval heb ik wel een aantal websites waar je terecht kunt. De bekendste is thuisarts.nl. Mocht je dan nog steeds twijfelen, dan kun je ook naar de site moetiknaardedokter.nl. Daar kun je dan uitzoeken of zorg meteen noodzakelijk is of dat je misschien later of helemaal niet naar een dokter moet.”

Veilige marge

Grote risico’s kleven er volgens hem niet aan het raadplegen van het internet, mits je goed de aangegeven stappen doorloopt. “Deze sites zijn gemaakt door professionals die absoluut geen risico willen lopen dat ze iets missen”, stelt hij. “Als wij de telefoon opnemen stellen wij soortgelijke vragen als websites en daar zit een veilige marge in. Dus je komt eigenlijk altijd aan de veilige kant uit.”

Dit is een nieuwsbericht van RTV Utrecht

Primaire sidebar

Meteen weten of u naar de dokter moet?

Doorloop hier de vragen, wij voorzien u dan direct van advies.

Start

Download onze gratis app

Button naar Google Play Store Button naar App Store

Footer

Top 5 klachten

  • Buikpijn
  • Keelpijn
  • Insectenbeet
  • Pijn op de borst
  • Opgezette (ontstoken) lymfeklieren

Voor de zorgverlener

  • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
  • Waarom deze oplossing?
  • Verdubbel het gebruik van Digitale Zelftriage
  • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
  • Hoe het werkt
  • Aanvraag Moet Ik Naar De Dokter? API-key

Over ons

  • Wie is Moet ik naar de dokter?
  • Het verhaal van Moet ik naar de dokter?
  • Wetenschappelijke validatie

Contact

Prins Willem-Alexanderlaan 705
7311 ST Apeldoorn

Volg je ons al?

  • Cookieverklaring
  • Privacyverklaring
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Responsible disclosure
  • Sitemap
  • Toegankelijkheid

© Copyright 2023 - Moet Ik Naar De Dokter

Moet ik naar de dokter? maakt gebruik van cookies
Om gebruik te kunnen maken van 'Moet ik naar de dokter?' worden cookies gebruikt. Hierdoor kunnen wij onze dienstverlening verbeteren en u in de toekomst beter tot dienst zijn. Als u de cookies afwijst kan dat het gebruik van onze website negatief beïnvloeden.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk instellingen
{title} {title} {title}