• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Moet Ik Naar De Dokter

Het hulpmiddel met antwoord op de vraag of u naar de dokter moet

  • Gezondheidsklachten
  • Patiënt
    • Digitale Corona zelftest
    • Vind mijn Huisartsenpost
  • Zorgverlener
    • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
    • Informatie voor Huisartsen
    • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
    • Promotiemateriaal
    • Werken met de widget
  • Over ons
    • Nieuws
    • Vacatures
    • Contact
    • Wetenschappelijke validatie

Zo voorkom je dat je de huisarts onnodig belast

Een grote groep huisartsen trekt deze vrijdag naar het Malieveld in Den Haag. Ze maken zich zorgen over de werkdruk in hun praktijken en vrezen voor het voortbestaan van de huisarts zoals we die nu kennen. Een deel van de oplossing ligt bij de politiek, maar wat kunnen we als maatschappij doen?

De drempel om de dokter te bellen ligt voor iedereen ergens anders. Waar de één bij pijn of ziekte direct naar de telefoon grijpt, loopt de ander juist veel te lang door met een kwaal. De laatste jaren zijn tal van initiatieven in het leven geroepen om daar inzicht in te geven, bedoeld om te zorg te ontlasten en tegelijkertijd patiënten gerust te stellen.

©ANP

Hulp via Thuisarts.nl

In maart 2012 startte het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) met de website thuisarts.nl. Het doel bij de start was mensen online onafhankelijke informatie te bieden bij medische klachten. Daarbij was er de vraag of de website zou helpen het aantal (onnodige) telefoontjes naar de huisarts in te dammen.

De zogenaamde eHealth bleek een succes. Medisch tijdschrift BMJ Open constateerde na enkele jaren dat het aantal telefoontjes naar de dokterspraktijken afnam, en dat per maand zo’n 3 miljoen mensen thuisarts.nl bezochten, om antwoorden te vinden op allerlei zorgvragen.

‘Moet ik naar de dokter?’-app

Het bleef niet bij alleen thuisarts.nl. Op initiatief van een Apeldoornse huisartsenpraktijk ontstond later het idee voor de mobiele app Moet ik naar de dokter, die mensen inmiddels helpt zogenaamde zelftriage toe te passen en zich letterlijk de vraag ‘Moet ik naar de dokter?’ te stellen, vóór ze daadwerkelijk contact zouden opnemen.

Daarnaast is er de website begrijpjelichaam.nl, waar het lichaam van A tot Z wordt weergegeven en allerlei situaties worden uitgelegd met tekst en afbeeldingen. Van klachten in de overgang tot brandend maagzuur en van een keelontsteking tot een te hoog cholesterol: je kunt jezelf geruststellen door online voorwerk te doen – en daarmee de huisarts niet belasten. Voor alle informatie over medicijnen is er tenslotte nog apotheek.nl.

Naar de huisartsenpost

In het weekend ben je aangewezen op de huisartsenpost, wanneer je een dokter nodig hebt. Doet zich een situatie voor waarbij je twijfelt je of je echt naar de huisartsenpost moet, is het advies eerst online informatie in te winnen en de app te gebruiken. Daarna kan een triagist bij de huisartsenpost nog hulp bieden of advies geven.

Toch even bellen

Alle websites die medische hulp bieden, benadrukken dat je bij spoed altijd een dokter moet bellen. In levensbedreigende situaties of ernstige verwondingen bel je 112 en bij een duidelijke breuk of aanhoudende pijn richt je je tot je huisarts of – indien van toepassing – de huisartsenpost.

Simone van Iperen van het Nederlands Huisartsen Genootschap voegt daar ook ’twijfel’ aan toe. “Bij twijfel moet je altijd bellen”, zegt ze “Thuisarts.nl is in het leven geroepen om te helpen aan de voorkant, bij het oriënteren, om een goede afweging te maken. Het is zeker niet de bedoeling van zo’n website om mensen weg te houden bij de huisarts. Bij twijfel moet je altijd contact opnemen.”

Dit is een nieuwsbericht van Omroep gld, door Erik van Dam

Primaire sidebar

Meteen weten of u naar de dokter moet?

Doorloop hier de vragen, wij voorzien u dan direct van advies.

Start

Download onze gratis app

Button naar Google Play Store Button naar App Store

Footer

Top 5 klachten

  • Buikpijn
  • Keelpijn
  • Insectenbeet
  • Pijn op de borst
  • Opgezette (ontstoken) lymfeklieren

Voor de zorgverlener

  • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
  • Waarom deze oplossing?
  • Verdubbel het gebruik van Digitale Zelftriage
  • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
  • Hoe het werkt
  • Aanvraag Moet Ik Naar De Dokter? API-key

Over ons

  • Wie is Moet ik naar de dokter?
  • Het verhaal van Moet ik naar de dokter?
  • Wetenschappelijke validatie

Contact

Prins Willem-Alexanderlaan 705
7311 ST Apeldoorn

Volg je ons al?

  • Cookieverklaring
  • Privacyverklaring
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Responsible disclosure
  • Sitemap
  • Toegankelijkheid

© Copyright 2023 - Moet Ik Naar De Dokter

Moet ik naar de dokter? maakt gebruik van cookies
Om gebruik te kunnen maken van 'Moet ik naar de dokter?' worden cookies gebruikt. Hierdoor kunnen wij onze dienstverlening verbeteren en u in de toekomst beter tot dienst zijn. Als u de cookies afwijst kan dat het gebruik van onze website negatief beïnvloeden.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk instellingen
{title} {title} {title}