• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Moet Ik Naar De Dokter

Het hulpmiddel met antwoord op de vraag of u naar de dokter moet

  • nl
    • en
    • ar
    • de
    • pl
    • tr
    • ru
    • ua
  • Gezondheidsklachten
  • Patiënt
    • Digitale Corona zelftest
    • Vind mijn Huisartsenpost
  • Zorgverlener
    • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
    • Informatie voor Huisartsen
    • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
    • Promotiemateriaal
    • Werken met de widget
  • Over ons
    • Vacatures
    • Nieuws
    • Contact
    • Wetenschappelijke validatie
  • nl
    • en
    • ar
    • de
    • pl
    • tr
    • ru
    • ua

Slecht horen

Terug naar overzicht

Slecht horen is wanneer u met één of beide oren minder goed hoort. U kunt last hebben van lichte, matige of ernstig slechthorendheid. Zeer ernstige slechthorendheid, zo erg dat u niks meer hoort, wordt ook wel doofheid genoemd. Er zijn twee soorten slechthorendheid; geleidingsstoornissen en perceptief gehoorverlies.

Bij geleidingsstoornissen wordt het geluid niet goed door het gehoorkanaal geleid. Dit kan komen door vocht of een infectie in het oor.

Bij perceptief gehoorverlies is er iets stuk in het binnenoor, ook wel slakkenhuis genoemd. Dit kan komen door zuurstoftekort bij bijvoorbeeld de geboorte, geluidsoverlast, schadelijke stoffen in medicijnen en ouderdom.

Andere oorzaken voor slecht horen zijn:

  • Een verstopt oor, door bijvoorbeeld oorsmeer.
  • Ontsteking in het oor.
  • Scheurtje in het trommelvlies.
  • Veel lawaai bij bijvoorbeeld een concert of door oordopjes met muziek.

Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaak meer last van slecht horen.

Overzicht gezondheidsklachten

Als u last heeft van slecht horen, kunt u last hebben van de volgende klachten:

  • U kunt moeilijk een gesprek volgen.
  • U kunt mensen niet goed verstaan als zij zacht praten of als u in een omgeving bent met veel geluid.
  • Harde geluiden zijn vervelend.
  • Zachte geluiden hoort u niet.
  • U hoort een piep, ruis of brom in u oor. Dit heet oorsuizen.
  • U kunt niet goed horen van welke kant het geluid komt.

Door het slecht horen kunt u last krijgen van de volgende klachten:

  • Moeheid, omdat luisteren meer moeite kost.
  • U hoort niet alles goed, waardoor u dingen verkeerd doet.
Overzicht gezondheidsklachten

Als u slecht hoort, omdat uw oor verstopt is, kunt u dit uit laten spuiten door uw huisarts. Gebruik nooit wattenstaafjes of iets anders om uw oren zelf leeg te maken. Hiermee duwt u het oorsmeer alleen maar dieper in het oor.

Als u door een andere reden slecht horend bent geworden, kunt u de volgende dingen doen:

  • Laat uw gehoor opmeten, zodat u een hoortoestel kan krijgen.
  • Laat uw omgeving weten dat u slechthorend bent, zodat zij daar rekening mee kunnen houden.
  • Zorg dat u extra goed oplet als u in het verkeer bent.
  • Praat met uw omgeving over de gevolgen die u heeft doordat u slecht kunt horen.

Om te voorkomen dat u slechthorend wordt of dat het verergerd, kunt u de volgende dingen doen:

  • Draag bij concerten speciale oordopjes tegen het lawaai.
  • Als u muziek luistert via oordopjes, zet de muziek dan niet te hard.
Overzicht gezondheidsklachten

Bel gelijk de huisarts of huisartsenpost als u met één oor ineens niets of bijna niets meer hoort.

Bel uw huisarts of een hoor winkel (audicien) als:

  • U door het slecht horen uw dagelijkse activiteiten niet meer kan doen.
  • Andere tegen u zeggen dat u niet meer goed hoort.
  • Bel uw huisarts als zich somber, eenzaam, onzeker of boos voelt omdat u niet meer goed hoort. Erover praten met eventueel een psycholoog kan helpen.
Overzicht gezondheidsklachten

Primaire sidebar

Meteen weten of u met slecht horen naar de dokter moet?

Doorloop hier de vragen, wij voorzien u dan direct van advies.

Start

Download onze gratis app

Button naar Google Play Store Button naar App Store

Footer

Top 5 klachten

  • Buikpijn
  • Keelpijn
  • Koorts
  • Insectenbeet

Voor de zorgverlener

  • Gratis digitale zelftriage op uw praktijkwebsite
  • Waarom deze oplossing?
  • Verdubbel het gebruik van Digitale Zelftriage
  • Digitale zelftriage in uw dagpraktijk
  • Hoe het werkt
  • Aanvraag Moet Ik Naar De Dokter? API-key

Over ons

  • Wie is Moet ik naar de dokter?
  • Het verhaal van Moet ik naar de dokter?
  • Wetenschappelijke validatie

Contact

Prins Willem-Alexanderlaan 705
7311 ST Apeldoorn

  • Cookieverklaring
  • Privacyverklaring
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Responsible disclosure
  • Sitemap
  • Toegankelijkheid

© Copyright 2023 - Moet Ik Naar De Dokter

Moet ik naar de dokter? maakt gebruik van cookies
Om gebruik te kunnen maken van 'Moet ik naar de dokter?' worden cookies gebruikt. Hierdoor kunnen wij onze dienstverlening verbeteren en u in de toekomst beter tot dienst zijn. Als u de cookies afwijst kan dat het gebruik van onze website negatief beïnvloeden.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk instellingen
{title} {title} {title}